random
مقتطفات

مقارنة سريعة بين " الفُل فريم و الكروب فريم "

غير معرف
الصفحة الرئيسية
ما هو الفُل فريم و الكروب فريم ؟


مقارنة سريعة بين " الفُل فريم و الكروب فريم "


في تعريف سريع نقدر نقول سنسور الاطار الكامل - و سنسور الاطار المقطوع 
يعني ايه الكلام دا ؟؟
فيه حساسات مختلفة في الحجم وعلى أساسها تم تصنيف الكاميرا إلى تصنيفات مختلفة

١-Large Format Camera


تمتاز هذه الكاميرات بفيلم حجمه ٤*٥ انش أو أعلى
تمتاز بالدقــــــة العالية ومستخدميها أكثرهم من مصوري المنتجات الدعائية أو وكالات الدعاية بشكل عام
وزي ما انتو شايفين كدا حجمها و صعبة جداً استخدامها والتنقل بيها .. لازم استوديو خاص بيها

٢- Medium Format Camera

 


الكاميرات في هذا النوع تكون فلمية أو مع ملحق رقمي أو رقمية بالكامل
يستخدمها دائماً مصوري الطبيعة المحترفين ومصوري المشاهير والأزياء
أسعار الكاميرات في medium format تبدأ ب ١٥ ألف دولار  واللي جربها بيعرف انها تستاهل كل قرش يندفع فيها

٣- 35mm Format Camera


سبب تسميتها بالاسم دا  يرجع لحجم الفلم الخاص بيها واللي كان عرضه تقريباً ٣٥مم
الحجم هذا من الكاميرات هو المستخدم حالياً في أغلب الكاميرات الاحترافية الحالية واللي تسمى Full Frame Camera بسبب استخدامها لكامل الحساس اللي يساوي في حجمه حجم الفلم المستخدم سابقاً

٤- Cropped format أو APS-C


وسبب تسميتها ب cropped format أو cropped frame ان الحساس في هذه الكاميرات يعتبر حساس مقطوع مقارنة بالنوع السابق (المربع الآحمر في الصورة أعلاه)
والنوع ده يستخدم حساسات أصغر (حساس مقطوع) ومتفاوتة في الحجم ويستخدم في كل الكاميرات الشبه احترافية.
و ممكن البعض يصنف ال cropped frame camera تحت ال٣٥مم فورمات كاميرا
وهذا هو موضوعنا اليوم

الفرق

ايه  الفرق بين كاميرات الحساس الكامل full frame وكاميرات الحساس المقتطع أو المقطوع cropped frame
الجواب بسيط ..
الكاميرات اللي في هذه المجموعة لها حساس أقل فبذلك سوف تعرض معلومات أقل أو أضيق من المعلومات في الفل فريم
ويسمى المقتطع أو cropped لأنه سوف يقتطع جزء من الصورة في حال استخدمنا الفل فريم
شوفوا المثال .. بنستخم نفس العدسة في كل الكاميرت ونشوف النتائج

 

 crop factor

فيه مصورين يسمونه معامل الاقتطاع وفيه الكثير يسمونه معامل التكبير
الكروب فاكتور .. موجود بسبب ان الكاميرات في الـ cropped frame أصغر بنسبة معينة مقارنة بالكاميرات الـ full frame – 35mm
وهذي النسبة تختلف من حجم حساس لآخر. بس في الغالب تكون ١.٣ أو ١.٦
هذا المعامل مهم جداً لكل المصورين خصوصاً في حال التفكير بشراء عدسة جديد.

X 1.6

لأن العدسات بدأ تصنيعها من زمان. اصبحت العدسات تتسمى بالبعد البؤري الخاص بيها مقارنة بالفلم.
ولأن الكاميرات الرقمية (الفل فريم) حالياً تستخدم نفس حجم الفلم .. فما عندنا مشكلة أبدا
بس مشكلتنا في الكاميرات اللي تستخدم حساس أصغر ولها معامل اقتطاع.
صعب جداً على المصنعين انهم يسمون العدسات مرتين (مرة للفل فريم ومرة للمقطوع)
وقتها نستخدم معامل الاقتطاع
مثلاً لو عندنا كاميرتين  Canon 5D و Canon 300D
الـ 5D مافيهاش مشكلة لأنها فل فريم
الـ 7D حساس مقتطع بمعامل 1.6
وعندنا عدسة 50mm 1.4 وبنصور صورتين ..


وجربنا بالكاميرا الثانية


نفس العدسة يا ناس .. بس الكاميرا الفل فريم كانت واسعة كتيير
وأنا كمستخدم لـ 300D عايز عدسة الـ ٥٠مم تصور تصوير واسع بالضبط زي الـ 5D
وقتها نستخدم معامل التكبير
٥٠مم / ١.٦ ويطلع لنا الناتج ٣١.٢٥ (يعني نشتري عدسة البعد البؤري بتاعها ٣١.٢٥) مثلاً (١٨-٥٥)
ولو عملنا العكس
مستخدم الـ 5D احتاج عدسة تسوي زوم زي  الـ 300d
٥٠ مم x ١.٦ ويطلع لنا الناتج ٨٠ (يعني نشتري عدسة البعد البؤري بتاعها ٨٠ ) مثلا (٨٥ مم)

طيب ايه الاحسن؟؟

زي ما قلنا في بداية الموضوع
الكثير من المصورين في وقت تطوير الكاميرا والانتقال لمرحلة جديدة من الاحتراف يفكرو كفكرة أساسية (أشتري فل فريم والا مقطوع)
الفل فريم مناسب جداً لـ
تصوير الطبيعة
التصوير الداخلي (داخل البيوت) لأنه يديلك مساحة واسعة
تصوير المباني
ولا يعني ذلك ان الحساس (الاطار) المقتطع غير جيد أو غير مناسب بل ان الاطار المقتطع أفضل في تصوير أي شيء يحتاج تقريب أو زووم ( مثل الطيور – الحياة البرية – الملاعب )
google-playkhamsatmostaqltradent