التكوين – Composition
خلونا نعتبر صورنا قصة أو حكاية وأحياناً رواية
كل كاتب مهما كانت كتاباته يحب يخلي القرّاء يتابعوه ويتمعنون في كتاباته
ونفس الشيء المصور يحب يخلي المشاهد يتابع الصورة ويبحر فيها
لو صورتك افتقدت للتكوين المثالي .. المشاهد بيمر عليها بسرعة ويتركها
الصورة من معرض Schusev State Museum of Architecture
التكوين شيء غير مختص فقط في التصوير
التكوين يدخل في حياتنا في كل شيء
نشوفه في بيوتنا وتنسيق الغرف
نشوفه في اكسسواراتنا
نشوفه في ملابسنا
في كل شيء
وعند الرسامين موجود
وعند التخطيط للمباني والجسور يدخل فيها التكوين
نقدر نعرف التكوين بأنه هو العصا السحرية اللتي تسحب المشاهد لتدخله داخل الصورة
والسبب ده يخلينا دائماً نتوقف لساعات قدام صورة أو نطلب بنسخة منها أو شراؤها
--------------------------------------------------
قواعد التكوين
-----------------------------------
للتكوين قواعد كثيرة ويصعب حصرها وكأي قاعدة أخرى .. ممكن كسرها
بس بنتكلم معاكم في كل درس عن قاعدة ومتى تتطبق وكيف ممكن كسرها ونعرض لكم أمثلة من كل نوع
اليوم بنتكلم عن قاعدة يمكن طفشنا من سماعها وأكثر المصورين ينصحون بيها المبتدئين ولها فائدة كبيرة في أغلب أنواع التصوير
القاعدة اسمها “قاعدة الثلث” أو “قاعدة الأثلاث” أو “قاعدة التثليث”
-------------------------------------------------------------------------------------
قاعدة الأثلاث – Rule of Thirds
--------------------------------------------------------------------------------
تعتبر الأشهر وتطبيقها يساعد في سرعة إيصال الرسالة أو القصة للمشاهد
تعتبر الأشهر وتطبيقها يساعد في سرعة إيصال الرسالة أو القصة للمشاهد
تطبيقها سهل جداً وممكن تحسينها بعد في برامج التعديل حتى بعد التصوير
تعتمد هذه القاعدة على تقسيم الصورة لثلاث أقسام أفقية وثلاث عمودية ويكون أهم عنصر في الصورة في أحد تقاطعات هذه الخطوط
زي كدا
زي كدا
نشوف في الصورة اللي فوق كيف تم التقسيم لخطوط أفقية وعمودية
والنقاط المحددة بالأحمر هي نقاط الموقع الرئيسي
ولا يهمنا أي نقطة ،، لأنها كلها في الغالب تتساوى في الأهمية
خلونا نشوف بعض الأمثلة البسيطة
نشوف هذه الوردة وكيف المصور كوّن منظر لها بدون توسيطها
حطها شويه على اليمين .. وأسفل شويه بحيث ان نقطة التقاط الخط الأفقي والعمودي قريبة جداً من مركز الوردة
وهنا مثال ثاني
الضفدع هنا ما كان في وضع توسيط
والمصورة تركته في جانب الصورة وأغلب التركيز اصبح على العين
وأنا متأكد إن أغلبكم أول ما شاف الصورة عينه راحت على عين الضفدع
وكتيـــــر لم ينتبهوا لركبة الضفدع (والسبب انها كانت في وسط الصورة)
الصورة التالية توضح أكثر
مثال أخير
مساحة فاضية والمصور حب يترك مجال واسع للمشاهد في تخيل الموقف
بس عشان يوجه المشاهد بشكل صحيح .. ترك الورقة في مكان مميز
نشوف بشكل أفضل
قاعدة الأثلاث مهمة جداً وممكنة في كل أنواع التصوير
ممكن تطبيقها في تصوير الطبيعة
أو ممكن تطبيقها في تصوير البورتريه (تصوير الأشخاص)
أو أي نوع آخر من نواع التصوير الفوتوغرافي
هذه قاعدة معروفة في التصوير
بس في أحيان كثيرة يتم كسر هذه القاعدة لأي سبب (خروج عن المألوف) أو لوجود قاعدة ثانية أقوى ممكن الصورة ترتكز عليها
تأطير الصورة – photo framing
ايه هو التأطير ؟
التأطير في التصوير هو استخدام المصور لأي جزء من المشهد كإطار للصورة
خلونا نشوف صورتين بتأطير وبدون تأطير
ونفس الصورة مع تأطير
مجرد أجزاء بسيطة من المبنى أضافت للصورة قيمة كبيـــرة
وهنا نشوف تاني
في الصورتين اللي فوق
المصور استخدم الأشجار كإطار داخلي للصورة في الصورة الأولى
وجزء من الشباك كإطار للصورة الثانية
ممكن التأطير في التصوير يكون مغطي جميع جوانب الصورة
مثل ما شفنا في الصور اللي فوق
وممكن يكون مغطي جانب واحد بس
التأطير ممكن يكون بشكل سلويت (ظل) وممكن يكون بنفس ألوان الصورة
التأطير ممكن يكون أمام العنصر المراد تصويره .. أو خلفه
ميزة التأطير في الصور تساعد على ان المشاهد يبقى نظره في الصورة
وتبعد المشاهد عن أطراف الصورة
إذا وصل المشاهد إلى أطراف الصورة .. اعرف انه بيطلع منها وانتهى اهتمامه بالموضوع الرئيسي في الصورة
التأطير ممكن يستخدم في تصوير البورتريه حتى
وحتى هذه الصورة تعتبر جزء من التأطير